Artikel senast uppdaterad: 2018-11-27
Nu är mörka (blöta?) hösten över oss. Och hösten är för oss motorcykelintresserade en högintressant tävlingssäsong. Då körs nämligen tävlingar som Ränneslättsloppet (22-23 september, avklarad), Gotland Grand National (26-27 oktober, avklarad) och årets höjdpunkt: Novemberkåsan.
Novemberkåsan 2018 körs 1-2 December i Vimmerby och arrangeras av Vimmerby MS.
Endurotävlingen som vandrar runt i Sverige bland olika arrangörsklubbar och städer körs i år för 94:e gången!
Eftersom en SMK-ansluten klubb krävs som arrangör så finns SMK Eksjö med som medarrangör tillsammans med VMS.
Det vi vet om tävlingen Just Nu
Faktiskt är det ännu ganska knapphändigt med information runt kåsan. Men vi har ändå kunnat gräva fram en del för dig som är intresserade av att veta mer.
Här hittar du den officiella kåsasidan. Vi får se hur väl den kommer att uppdateras. Jag ska gör mitt bästa för att kunna komplettera med info som inte finns tillgänglig där.
Startlista Novemberkåsan 2018
Startlistan är nu släppt. Du hittar den här!
De seedade förarna börjar från startnummer 25. Precis innan dessa med startnr 23 kommer Oscar Blom, från hemmaklubben, dra iväg.
Vi kan se att det är en hel del snabba åkare med och storfavoriten Albin Elowson startar relativt sent av dessa med nr 47. Det kommer att gå undan i skogarna!
Depå och Tävlingscentrum
Novemberkåsans depå och tävlingscentrum är förlagt till parkering utanför Astrid Lindgrens Värld. Vilket innebär en stor asfaltsparkering med tillgång till el och andra förnödenheter. Riktigt bra.
Här kommer alltså den officiella starten att ske och hit kommer sedan även förarna för att serva. Sedan åker de härifrån på transportsträckorna ut till starten på respektive specialsträcka.
Hittar till ALV gör du genom att följa skyltar & pilar eller bara knappa in ALV på din GPS!
Om Banan
Banan kommer som vanligt att köras med 1 varv under dagen och 2 varv på kvällen/natten.
Det är väldigt torrt ute i skogarna och många gamla surhål är om inte upptorkade så i alla fall väldigt vattenfattiga. Det kommer, om det inte börjar regna konstant de två sista veckorna, bli en torr kåsa. Det blir istället den höga farten som kommer att trötta ut åkarna för det finns en del sten i skogarna. Blir absolut inget bärande som förra året.
- 1 varv består av 4 olika specialsträckor.
Då varvet ”bara”innehåller 4 sträckor så kommer det med stor sannolikhet köras 1 eller 2 extra sträckor efter sista nattvarvet. Förmodligen då sträcka 4 (dvs den som slutar vid depån på ALV parkeringen) och/eller 1.
Extrasträcka är nu bestämt och det blir sträcka 1 som körs en extra gång efter 2:a nattvarvet. Vilket nog blir bra då det är den längsta sträckan och med stenen och stalpen som finns runt Gnagardalen så kommer den suga musten ur åkarna.
De olika Sträckorna
Det här är information som inte är offentlig eller verifierad. Bara vad vi hört (och lite gissar/antar 😉 ).
Sträcka 1 – Gnagardalen/Stadsskogen
Första sträckan går som vanligt ute på Gnagardalens Motorområde och träningsspåret som finns där. Vilket automatiskt innebär en del sten 🙂 men också fina delar. Finns även nydragna bitar som även dessa innehåller en del sten. Även en liten mosse (dock ganska torr) i närheten av folkracebanan.
Längd ca 25 km och åktid uppåt 45-50 min. Service efter denna sträcka.
Sträcka 2 – Alsta
Tidigare års sträcka 3.
Lite kortare sträcka med blandat underlag. Väldigt fin enduro med nått lite småblött parti. Kan kanske gå sönder framåt natten.
Längd ca 5-6 km och åktid på 10-15 min. Direkt till 3.an.
Sträcka 3 – Borghult/Borstingen
Tidigare års sträcka 4.
Den populära publiksträckan med bla a Borghults mosse (dock just nu en torrare mosse 🙁 ). Start och mål vid Borstingshult. En del sten men framförallt riktigt fin enduroåkning, speciellt på andra halvan.
Förutom Borghult lite blött i början av sträckan och kanske 2/3 delar in, men absolut ingen fara på taket.
Längd ca 20-22 km och åktid på 30-35 min. Service efter denna sträcka.
Sträcka 4 – Snokebo
Tidigare års sträcka 5.
Sträckan med målgång precis vid depå/parkeringen på ALV. Start ut i Snokebo med några backar, finenduro, sten och några mindre blöthål när det börjar gå ”hemåt” mot Vimmerby igen.
Längd ca 23-24 km och åktid på 30-35 min. Service/Målgång efter denna sträcka.
—–
För dig som varit med tidigare år (2008, 2014) så är det med andra ord i stort sett samma eller liknande sträckor som de åren. De enda stora skillnaderna är att sträcka två är borta och att 1:an är lite längre. Det är omdraget på en del ställen men på det stora hela så är banan den ”samma”.
Men det här är dock som sagt ingen officiella information utan bara sådant vi hört/sett.
Den fullständiga banan offentliggörs Fredagen 30:e November kl 09.00 (alltså dagen innan start).
Brukar kåsan vara tuff i Vimmerby?
En kåsa är alltid tuff och jobbig men i Vimmerby brukar det vara åkbart och åktiden är aldrig överdrivet lång (förutom 1989). Därför är den ett bra alternativ för dig som väldigt gärna vill genomföra en kåsa.
Självklart beror mycket på vädret men antalet svåra kärr brukar vara relativt få och längden på sträckorna överkomlig.
Det är dock en del transporter emellanåt och om det är blött och kallt kommer dessa bli jobbiga.
Information för Publik
Det väntas som vanligt väldigt mycket publik under en kåsa. Men det kan vara lite knepigt att hålla koll på hur tävlingen egentligen går till. Här är lite närmare info.
Startider
Start dagetappen:
- Lördagen den 1:e December – Klockan 09.01
Start nattetappen:
- Lördagen den 1:e December – Klockan 17.01
Starten sker då på startrampen vid ALV. Sedan kör förarna ut till starten på SS1 (trolig starttid för första åkare är 09.15) vid Gnagardalen Motorbana.
Målgång beräknas till runt kl 01.00 2:e December och målgång på sista sträckan är precis vid depåområdet.
Parkering
Parkering för Publik kommer dels att finnas på depåområdet (ALV) och där finns även lite försäljning. Du kan även se slutet av den sista sträckan här om du går bara en liten liten bit.
Publikplatser utefter sträckorna
Det kommer att på ett flertal ställen utmed banan finnas utmärkta publikplatser, där det även kommer finnas mindre försäljning. Köp och kolla in programbladet för mer info och karta!
Vi kan dock ge ett par småtips här redan nu (får dock bara läsas av sådana som även köper program ;).
Sträcka 1 – Här har du flera möjligheter med väldigt bra parkeringsplatser runt gnagardalen. Sträckan startar vid lilla crossbanan och försvinner sedan iväg runt folkracebanan. Ut från gnagis mot skjutbanorna. Kommer tillbaka runt och ovanför stora crossbanan innan målgång.
Finns en liten mosse efter ca 5 minuters åktid. Nära folkracebanan och skjutbanorna. Kan kanske gå sönder lite framåt natten men ingen fara på dagen.
Sträcka 2 – Kortsträckan. Är lite besvärligare att ta sig till men tillfartsvägar finns. Inga riktiga publikplatser med bra parkering dock. Är lite småblött efter typ 2/3 av sträckan. Men mycket mindre vatten även där än ”normala” år.
Sträcka 3 – Stora publiksträckan med Borghultsmosse efter ungefär halva sträckans längd. Bra parkering där. Men mossen är torr och med de spångar/broar som finns där så kommer det på dagen inte vara några problem alls.
Frågan är om dubbdäcken kommer att riva upp den så att det blir svårt på natten. Men nja, kommer absolut inte se ut som 2014 iaf.
Sträcka 4 – Start ute i Snokebo med nydraget och en del stenbackar. Väldigt mycket backar i början av sträckan med några små vattenställen, dock finns botten. Sedan vänder det hemåt Vimmerby.
Finns bra möjlighet för publik mot slutet av sträckan utefter krönvägen. Kan se åkarna flera gånger där.
Eftersom vi vet att publiken gillar blöthål så kommer säkert många bli lite besvikna. Det finns några ställen men de är få och det är som sagt väldigt torrt ute i markerna. Nu är det dessutom 10 minus och lite ytfrost (verkar dock bli bättre till helgen). Så det kommer istället studsas mellan stenarna på sträckorna. Blir superkul ändå!
Finns även en del spångar/broar, så man hade om man velat kunnat göra det lite svårare. Men Vimmerby håller fast vid sina tes att ”det ska köras om att, inte bäras”.
Följa Kåsan hemma i soffan eller ute i Skogen
Du kan dels följa via liveresultat men även radio, både webbradio som frekvensradio.
Liveresultat
Spara länken på mobilen eller datorn så har du den tillgänglig när det sedan är dags.
Kåsaradion hittar du på: 107,9
Webbradion hittar du här: SvemoPlay
Tävlingsprogram
Ett tävlingsprogram med karta och närmare beskrivning av alla sträckor, då även bra publikplatser, kommer att släppas till försäljning på Torsdag den 29/11.
Du kan köpa detta i Entrén på ALV, på ICA Kvantum eller hos Cirkel K. Kostar 150 kr.
Arrangören Vimmerby MS
Det är en rutinerad klubb som står som arrangör för kåsan 2018 och en van kåsaarrangör under de senaste 10 åren.
Vimmerby arrangerade kåsan 1989 men sedan dröjde det ända fram till 2008 innan det var dags igen (då med hemmaseger som resultat – Calle Bjerkert). Sedan har det blivit mer frekvent med 2014 och nu 2018.
Varför kåsa i Vimerby igen?
Det är en bra fråga men svaret är ganska enkelt. De har helt enkelt gjort det så bra och har en stab med människor som kan arrangera tävlingar och allt finns på plats.
Egentligen skulle tävlingen gått i Malmö men eftersom de fick problem med marktillstång och Vimmerby tidigt anmälde intresse så var nog valet ganska enkelt. Även om inte ens SMK’s Centralstyrelse vill att tävlingen ska förläggas så här ofta på ett och samma ställe.
Varför en Novemberkåsa i December?
Några kanske reagerar på datumet. Att kåsan körs i början av December. Det han hänt tidigare men är ganska ovanligt.
Den här gången beror det på övriga tävlingar. Först och främst Sixdays som går 12-17 November i Chile. För tajt att trycka in tävlingen mellan GGN och Sixdays. Och för tätt inpå med helgen 24-25 November.
Med tävlingen i december så ökar chansen/risken för kallt väder och snö. Men samtidigt så vet vi ju att det även kan vara 10 plus och regna. Vi får la se helt enkelt 🙂
Vem Vinner då?
Ja det är självklart en utav de stora frågorna inför tävlingen. Så här är det enligt oss.
Storfavoriten
- Storfavorit är fjolårssegraren Albin Elowson. Han är sveriges snabbaste enduroförare och i & med segern förra året så kommer han vara favorit i tävlingen många år framåt.
Utmanare
- Joakim Ljunggren, Karlskoga EK, kan det här med att åka kåsa. Kåsakungen med hela 8 segrar och två vandringskåsor hemma i prisskåpet. Trots att sm-karriären är över så kommer han vara med i toppen. Rutinen har han men finns suget och farten för att kunna utmana Albin.
- Micke Persson, Karlskoga EK, är en annan utmanare. Micke har farten för att hänga med men underlaget i Vimmerby är inte favoriten. Dessutom är orutinen när det kommer till kåsor ett minus. Blir spännande att följa dock, kommer säkerligen att gasa!
Vi får helt enkelt se om tronbytet är permanent eller om den ”gamle” kan återta platsen högst upp.
Hemmahoppet
- Carl-Johan (Calle) Bjerkert är det stora hemmahoppet. Calle som numera är 44 år och skulle kunna vara pappa till många i startfältet åker fortfarande väldigt fort, och kåsan kan han. Han vann på hemmaplan 2008 och var få väg mot en toppplacering 2014 innan kan kroknade under de sista sträckorna. Kommer han att kunna utmana om segern. Nej, det kan han förmodligen inte men om han får till en bra höst så är topp 5 och kanske pallen inom räckhåll.
Disclamer; mycket kan hända på en kåsa men om dessa båda (Albin och Jocke) gör sitt jobb så kommer någon av dem också vinna. Så är det. Men saker kan som sagt hända och kåsan är en tävling där saker händer.
Kåsahistorik
Novemberkåsan har alltså anor långt tillbaka i tiden och det är mycket i dess historik som gör den till den mytomspunna tävling den är idag.
Novemberkåsan 2017
Kördes i Enköping och blev en mycket tuff kåsa, en utav de hårdare på många år. Dels var det blött i skogarna men sedan var den också väldigt lång.
Det var 150 som startade men bara 18 tog sig i mål innanför respittiden.
Här kan du se hur det såg ut:
Dagen
Natten
Slutresultat:
- Albin Elowson, FMCK Skövde, 9:07:36
- Anton Nord, FMCK Skövde, 9:53:16
- Kevin Olsen, AMF Södertälje, 10:00:28
Tidigare Kåsor i Vimmerby
Novemberkåsan 2014 i Vimmerby
Tävlingen var på förhand riktigt upphausad då det var storfrämmande i form av världsmästaren i Enduro, Pierre Alexandre Renet. Pela bidrog till att göra tävlingen extra intressant, om det nu behövs..
Joakim Ljunggren var dock fast besluten att se till att kåsan stannande i svensk ägo. Han slog till redan på den första sträckan och satte direkt press på de andra. Pela och Calle Bjerkert hängde med hyfsat under övriga dagsträckor men Jocke var i ledningen med nästan 1 minut efter dagen.
Men som vi alla så väl vet…det är ju under natten som det här avvgörss vaaaa..
Jocke fortsatte att åka fort på natten men både Pela och Calle hängde på. Efter ett par sträckor börjde Pela tappa detta efter ett par fastkörningar. Men Calle Bjerkert höll emot bra och Jocke kunde verkligen inte slappna av. Men under det andra nattvarvet vek krafterna hos Calle och Jocke kunde till slut ohotad ta sin 6:e seger.
Slutresultat:
- Joakim Ljunggren, Karlskoga EK, 6:41:14
- Henrik Lindholm, Botkyrka MK, 6:52:43
- Johan Edlund, Karlskoga EK, 6:56:00
Novemberkåsan 2008 i Vimmerby
Inför kåsan pratades det naturligtvis om förhandsfavoriter som Jocke Ljunggren, Anders Eriksson och Björne Carlsson men även vad hemmaåkaren Calle Bjerkert kunde göra. Calle som vuxit upp i Vimmerby hade naturligtvis en viss fördel av att köra på hemmaplan men samtidigt så hade han då ett större tryck och mer press på sig av hemmapubliken.
När väl tävlingen startade så var det direkt dessa tre förhandsfavoriter som satte upp det högsta tempot, speciellt Calle. Han vann alla sträckor på dagsetappen och ledde inför natten med drygt två minuter. Två minuter är dock inte mycket i sammanhanget, speciellt inte på kåsanatten. Dessutom körs det två varv under natten istället för det enda under dagen. Med andra ord gott om tillfällen att köra fast eller få andra problem.
Joakim Ljunggren testade verkligen att ta in tid på Calle under de första nattsträckorna och han plockade även in ett par sekunder här och där men tempot blev alldeles för högt och Jocke tröttnade markant. Istället var det Björne som började åka bättre och bättre men det fanns ändå inget att göra åt hemmasonen Bjerkert. Han körde fort och säkert och vann till slut relativt ohotad.
En stor och bejublad hemmaseger som bara kan beskrivas som en seger för motorsporten. Det var fullt med folk i skogarna och på publikplatser som Borghultsmosse var det en otrolig stämning.
Slutresultat:
- Carl-Johan Bjerkert, Vimmerby MS, 6:58:25
- Björne Carlsson, Folkare MK, 7:01:01
- Joakim Ljunggren, Karlskoga EK, 7:07:57
Sammanfattning
Där har du nu fått lite mer inormation inför kåsan 18 i Vimmerby. Jag kommer att fylla på med mer material ju närmare start vi kommer. Hoppas vi ses ute i skogen.
Och du – Novemberkåsan 2019 kommer att köras i Eskilstuna. Bara att planera in!
Artikel senast uppdaterad: 2018-11-27